Friday, 28 December 2018 08:09

Исхрана у време празника

Written by
Rate this item
(0 votes)
Крај године је период у коме обележавамо бројне празнике, а традиционално славу, Нову годину и Божић дочекујемо обилном трпезом. За време празника људи су склони да претерају са уносом хране, па се често појаве тегобе у виду осећаја препуњености трбуха, надимања, надутости, горушице, неретко и болова у трбуху, појачаних гасова. Неке од последица неће постати одмах видљиве, јер је на пример потребно унети око 3500 калорија више да бисмо повећали телесну масу око 450 грама. Претеривање у јелу и пићу је посебно опасно за хроничне болеснике, пре свега особе које имају повишен крвни притисак, камен у жучној кеси, повишене вредности масноћа у крви, особе са шећерном болешћу, бубрежне болеснике.
Како да избегнемо најчешће грешке у исхрани током празника и сачувамо своје здравље?
  • Не прескачите оброке током дана како бисте могли да уживате у празничној трпези у касним поподневним или вечерњим сатима. Не крећите у госте гладни, тако ћете сигурно појести више хране него што вам је потребно.
  • Једите полако, добро сажваћите сваки залогај хране. Када једемо брзо тако се не само унесе већа количина хране, већ се храна не припреми добро за процес варења па су чешће и тегобе.
  • Определите се или за предјело или за главно јело.
  • Уколико бисте ипак да пробате од свега по мало, пре него што напуните тањир проучите послужење на столу. Проја и мала кришка белог сира довољни су за предјело, а парче белог пилећег или ћурећег меса или печења без кожице уз доста салате као главно јело.
  • А може и сасвим другачије: уместо класичне вечере определите се за бифе послужење у виду разних салата, на пример поред зелене салате, туршије, можете направити салату од свеже рендане цвекле, шаргарепе и купуса и зачинити је са мало лимуна и уља или салату са ренданим киселим јабукама, кореном целера, шаком сецканих ораха и киселом павлаком са најмањим процентом масноће (уместо павлаке можете користити и неки немасни јогурт). Један од предлога је и салата од црвеног пасуља, кукуруза шећерца, киселих краставчића, црвене паприке из туршије, празилука, зачињене са мало уља и лимуновог сока. Уз то послужите црни хлеб који можете и сами да умесите, на пример са додатком различитог семења или проју.
  • Једна чаша црног вина је сасвим довољна да наздравите за почетак Нове године. Не заливајте сваки залогај течношћу – вода се пије између оброка.
  • Како се слаткиши обично служе тек после поноћи, уместо торте засладите се воћном салатом у коју нећете додати шећер ни шлаг.
  • Особе које посте требало би да буду опрезне јер као што ни прелазак на посну храну не треба да буде нагао, тако и поново увођење намирница које током поста нисмо јели треба да буде постепено. Првих дана по престанку поста треба користити пре свега тзв. бели мрс – препоручује се млад бели сир, чаша јогурта или кисело млеко, као и посна меса пре свега пилетина или ћуретина. Наравно важне су и количине хране, па и у том погледу не треба претеривати. Кључна реч у сваком случају је умереност!
  • Уколико ипак поклекнете пред примамљивим ђаконијама наредних дана пожељно је да једете чешће, а мање оброке, узимајте довољно течности, најбоље воду и незашећерене чајеве, и крећите се.
Read 254 times Last modified on Friday, 28 December 2018 08:13

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.