Радно време Завода

Понедељак-Петак
07:00-15:00
Субота-Недеља
нерадни дани

Радно време Пријема

Понедељак-Петак
Пријем Хигијена 07:00-12:00
Издавање извештаја о испитивању 12:00-14:00
Пријем Клиничка микробиологија 07:00-11:00
Издавање резултата 12:00-14:00
Пријем Епидемиологија 07:00-11:00
Издавање санитарних књижица 12:00-14:30

Општи подаци

Матични број: 08039801 
Регистарски број: 8238022472
Шифра делатности:86-90
ПИБ: 100791703
Жиро рачун: 840-209667-75
Тел: +381 22 610 511
Факс: +381 22 636 509
Емаил: info@zdravlje-sm.org.rs

Адреса

Завод за јавно здравље
ул. Стари шор 47
22000 Сремска Митровица
Република Србија

Wednesday, 31 October 2018 11:59

Основни принципи правилне исхране – пирамида правилне исхране

Written by
Rate this item
(0 votes)
Правилна исхрана подразумева свакодневан избалансиран унос свих врста намирница подељен у више оброка током дана (доручак, ручак, вечера и две ужине). На тај начин се телу обезбеђује сталан прилив оптималне мешавине свих хранљивих материја неопходних за добро здравље.
За боље сналажење и ради лакшег доношења одлуке које ћемо намирнице користити и у ком међусобном односу, стручњаци су осмислили пирамиду исхране.
Зашто пирамида правилне исхране? Пирамида правилне исхране је илустрација разноврсности и пропорција врста намирница и помаже у селекцији намирница у правилној исхрани. Пирамида као водич за правилну исхрану намењена је здравим особама, а не особама са посебним потребама у исхрани из било ког разлога. Важно је напоменути да је у планирању исхране најважнији индивидуални приступ. Избор намирница зависи од узраста, пола, здравственог стања, годишњег доба односно климатских прилика, врсте, интензитета и учесталости физичке активности, професионалних активности. Много је важнија биолошка од калоријске вредности намирница. Дакле не треба размишљати само колико калорија има у чаши воћног сока, већ и то да ли је у питању свеже исцеђен сок од воћа или је то чаша вештачки обојеног и заслађеног газираног пића. Свакодневни јеловник треба да буде разноврстан.
Кључне речи за правилну исхрану су 3-5-7.
3 означава умерено-разноврсно-довољно.
Порука умерено је на пирамиди правилне исхране приказана сужавањем трака које представљају различите групе намирница од базе ка врху пиамиде, сугеришући ограничење уноса засићених и транс масти, уз коришћење посних врста меса, млека и производа, као и ограничење уноса шећера и заслађивача.
Порука разноврсно приказана је дугиним бојама у смислу неопходности свакодневне употребе свих врста намирница.
Порука довољно означена је различитом ширином трака што одражава разлике у смислу квантитативне заступљености појединих врста намирница у току дана.
Порука о неопходности физичке активности приказана је симболично корачањем уз степенице наглашавајући на тај начин значај свакодневне умерене физичке активности (препоручује се минимум 30 минута шетње).
5 означава 5 група намирница:
  1. – хлеб, цереалије, тестенина, пиринач;
  2. – поврће без легуминоза;
  3. – воће;
  4. – млеко и млечни производи;
  5. – месо, риба, јаја, прерађевине
7= означава 7 правила за оптималну исхрану:
  1. . Јести разноврсну храну
  2. . Одржавати пожељну ТМ
  3. . Бирати храну са смањеним садржајем масти
  4. . Јести што више житарица, поврћа и воћа
  5. . Умерена количина шећера
  6. . Умерено солити храну
  7. . Умерено уносити алкохол ако се уопште уноси
12 степеника до правилне исхране:
  1. . Разноврсна исхрана
  2. . Житарице треба да су заступљене у неколико оброка дневно
  3. . Јести разноврсно воће и поврће, сезонско, свеже, неколико пута дневно (бар 400 г дневно)
  4. . Одржавати ТМ у препорученим оквирима (БМИ) уз редовну, умерену, правилно дозирану физичку активност
  5. . Контролисати унос смасти (не више од 30% дневног енергетског уноса) и заменити засићене масти незасићеним биљним уљима или маргарином
  6. . Уместо масних, користити посна меса и рибу
  7. . Користити млеко и млечне производе који садрже мало масти и соли
  8. . Бирати храну са малим садржајем шећера, смањити унос заслађених пића и слаткиша
  9. . Исхрана са мало соли: укупан унос соли не би требало да буде преко 6 г дневно, укључујући со у хлебу и другим намирницама, посебно конзервисаним
  10. . Ако се користи алкохол, ограничити унос на два пића дневно (не више од 10 г алкохола у сваком)
  11. . Припремати храну на хигијенски сигуран начин: кувати у води или на пари и пећи у рерни да би се избегла додата масноћа
  12. . Мајчино млеко је најбоља храна у првих шест месеци живота
Read 57 times Last modified on Wednesday, 31 October 2018 12:05

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.